رییس‌جمهوری سریلانکا فرار کرد

راجاپاکسه، همسرش و دو محافظ بامداد چهارشنبه با هواپیمای نظامی به مالدیو رفتند

معترضان می‌گویند می‌گویند راجاپاکسه کشور را نابود کرد و پول مردم را دزدید و جای او در زندان است-Lakruwan WANNIARACHCHI / AFP

گوتابایا راجاپاکسه، رییس‌جمهوری سریلانکا در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه پس از روزها اعتراض مردمی در این کشور و به آتش کشیده شدن ساختمان ریاست جمهوری، از سریلانکا فرار کرد.

بحران اقتصادی وخیم در سریلانکار به کمبود شدید سوخت و مواد غذایی در این کشور منجر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، راجاپاکسه و همسرش و دو محافظ او بامداد چهارشنبه با هواپیمای نظامی وارد ماله، پایتخت مالدیو شدند.

همزمان نیروی هوایی سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بامجوز وزیر دفاع برای خروج رییس‌جمهوری و همسرش از کشور یک هواپیمای نظامی در اختیار آنها قرار داد است. این بیانیه می‌افزاید که همه مراحل مهاجرتی و گمرکی برای آنها اجرا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما چهره‌های اپوزیسیون در سریلانکا از اینکه مالدیو به هواپیمای حامل راجاپاکسه اجازه فرود داده است، انتقاد کردند.

راجاپاکسه تحت فشار با کناره‌گیری از قدرت موافقت کرده بود. خروج او از سریلانکا پس از ماه‌ها اعتراض انجام شد. معترضان خواستار برچیده شدن هرچیزی‌اند که در دو دهه اخیر به سقوط کشورشان منجر شده است. آنها تهدید کرده‌اند که تا زمانی که همه رهبران ارشد «نرفته باشند»، به تصرف ساختمان‌های دولتی ادامه می‌دهند.

کاخ ریاست‌جمهوری راجاپاکسه یکی از نخستین مکان‌هایی بود که معترضان برای روزها آن را تصرف کردند و سپس به آتش کشیدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، معترضان در واکنش به فرار راجاپاکسه از کشور، می‌گویند که جای او در زندان است. آنها می‌گویند راجاپاکسه کشور را نابود کرد و پول مردم را دزدید.

قانونگذاران سریلانکایی وعده داده‌اند که در هفته آینده یک رییس‌جمهور جدید انتخاب می‌کنند اما درباره چارچوب دولت جدیدی که بتواند سریلانکا را فروپاشی سیاسی و اقتصادی بیرون آورد،‌ دچار اختلاف نظرند.

رییس‌جمهوری جدید مدت باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری راجاپاکسه را که تا سال ۲۰۲۴ است، به پایان می‌رساند.

تا زمان معرفی رییس‌جمهوری جدید، نخست‌وزیر کنونی مسولیت‌های او را بر عهده خواهد داشت. اما معترضان از این اقدام خشنود نیستند.

سریلانکا با ۲۲ میلیون نفر جمعیت از سال‌ها قبل دچار بحران اقتصادی شد و این فروپاشی اقتصادی تا جایی پیش رفت که دیگر قادر نبود برای واردات کالاهایی اساسی و ضروری پولی پرداخت کند. این روند به فقر شدید مردم و ناتوانی آنها برای تامین مواد غذایی منجر شد.

بیشتر از جهان