گفتگوی تلفنی وزاری خارجه آمریکا و عربستان سعودی

به‌گزارش عرب‌نیوز، آنتونی بلینکن و شاهزاده فیصل بن فرحان در مورد ارتقای «روابط راهبردی» دو کشور و برخی از «مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» گفتگو کردند

شاید بتوان گفتگوی تلفنی بلینکن با شاهزاده فرحان را در راستای رویکرد تازه دولت آمریکا در قبال عربستان سعودی در نظر گرفت -- AFP

عرب‌نیوز، از گفتگوی شاهزاده فیصل بن‌ فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، درباره «روابط راهبردی» میان پادشاهی عربستان سعودی و آمریکا خبر داد. به‌گزارش این وبسایت، گفتگوی تلفنی این دو چهره سیاسی، که روز دوشنبه ۳۰ مه ۲۰۲۲ انجام شد، «افزایش ظرفیت‌های روابط» به‌منظور ایجاد «رفاه و ثبات» بیشتر برای دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

عرب‌نیوز در مورد گفتگوی تلفنی وزرای خارجه عربستان سعودی و آمریکا نوشت، آن‌ها در مورد «مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» گفتگو کردند و به بررسی تلاش‌هایی عملی در این زمینه پرداختند.

وبسایت «آکسیوس» هفته گذشته از نقش‌آفرینی نماینده ویژه کاخ سفید در مورد عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل خبر داد. به‌گزارش این وبسایت، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، امیدوار است تا همزمان با آغاز سفرش به منطقه خاورمیانه در پایان ماه ژوئن، بتواند توافقی میان اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با آغاز به‌کار دولت جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، روابط میان آمریکا و عربستان سعودی به سردی گرایید. دولت چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا با انجام اقدام‌هایی، از جمله خارج کردن نام شبه‌نظامی‌های حوثی از فهرست گروه‌های تروریستی، به تضعیف سیاستی دست زد، که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ موجب روابط گسترده عربستان سعودی و ایالات متحده شده بود.

با این‌حال به‌نظر می‌رسد پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، و تاثیر این حمله نظامی بر شکل‌گیری بحران انرژی در جهان، دولت جو بایدن تصمیم گرفته است تا روابط سیاسی‌اش با عربستان سعودی را بهبود بخشد. یکی از این اقدام‌های مورد نظر تلاشی است که کاخ سفید در جهت عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی انجام می‌دهد که به عقیده شمار قابل توجهی از ناظران سیاسی، در صورت رسیدن به توافقی قابل اتکا، اقدامی بزرگ‌تر از «پیمان ابراهیم» محسوب می‌شود.

بنابراین شاید بتوان گفتگوی تلفنی بلینکن با شاهزاده فرحان را نیز در راستای این رویکرد تازه دولت آمریکا در قبال عربستان سعودی در نظر گرفت.

بخش انگلیسی روزنامه الشرق الأوسط نیز، در گزارشی که روز دوشنبه از گفتگوی تلفنی بلینکن و شاهزاده فرحان تهیه کرد، نوشت: «آن‌ها فعالیت‌های مشترکی را مورد بررسی قرار دادند؛ از جمله مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه، و همچنین پایه‌گذاری صلح، که دو کشور در پی ایجاد آن در منطقه و جهان‌اند.»

بیشتر از جهان