Recenzija: Mi djeca s kolodvora Zoo — glamurozni život Christiane F. – serijala.com
Trenutno čitaš
Recenzija: Mi djeca s kolodvora Zoo — glamurozni život Christiane F.

Kad je krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća objavljena, knjiga “Mi djeca s kolodvora Zoo” koju su iz razgovora s mladom Christiane Felscherinow napisala dva novinara časopisa Stern, pokrenula je valove šokova u tadašnjoj (Zapadnoj) Njemačkoj, ali i šire. Izravna i neuvijena, nije ogoljela samo činjenicu da je heroinska epidemija zahvatila nevjerojatno mladu populaciju (govorimo o djeci između 13 i 15 godina), nego i gurnula u prvi plan stravičan način na koji su mladi ovisnici živjeli. U skladu s tim, najnovija ekranizacija ove knjige, osmodijelna njemačka serija scenaristice i producentice Annette Hess te producenta Olivera Berbena u režiji Philippa Kadelbacha i produkciji Constantin Televisiona i Amazon Prime Videa koja potkraj veljače postaje dostupna i na platformi HBO GO, ima dva problema. Prvi je glamurizacija izvornika. Druga je redateljski i scenaristički pristup koji, pokušavajući izdići priču iz konteksta vremena, nastoji stvoriti narativ prema kojem ona pripada svagdje, a na koncu ne pripada nigdje.

Onima koji su čitali knjigu pa onda i gledali filmsku adaptaciju Ulija Edela iz 1981. upast će u oči nekoliko devijacija od originala, a najvažnija od njih jest odmak od prvog lica. Umjesto da je ispričana samo iz Christianine perspektive, serija daje dublji pogled i na živote petero njenih prijatelja te kroz njihova iskustva opisuje berlinsku narkoscenu kasnih sedamdesetih. Pretpostavljam da je to barem inicijalna namjera, jer mjesta, prostori, kostimi, glazba, način ponašanja likova zamagljuju vrlo specifičnu atmosferu sedamdesetih. Serija gotovo da pogiba pod teretom nastojanja da bude nevjerojatno šik i kul. Soundtrack dodatno potencira taj pristup, jer se on, osim na Bowieja koji je ionako i sam “dio radnje”, najsnažnije oslanja na suvremenu pop i alternativnu glazbu poput Florence + The Machine. Krajnji je rezultat uradak koji se jako želi svidjeti publici različitih dobi, ali najjače onima koji su upravo sada u godinama protagonista.

2020 Constantin Television GmbH / Amazon Studios / Soap Images

Prve dvije epizode postavljaju vrlo ambiciozan temelj za daljnji razvoj radnje i karakterizaciju likova. Osim nespretne reference na Davida Bowieja, uvod udara izravno u, čini se, neizbježnu šokantnu i mučnu budućnost glavnih likova. Motivi su im razni: zlostavljanje, problemi u obitelji, neshvaćenost, neispunjena očekivanja, želja za avanturom pa i puka dosada. Glumačke izvedbe su redom odlične, posebno Lea Drinda kao Babsi i Jeremias Meyer kao Axel, a najslabija je upravo Christiane koju tumači mlada glumica austrijsko-australskog podrijetla Jana McKinnon. Izvrstan se početak uskoro nađe pred brojnim problemima zapleta, u kojima je (posebno onima koji nisu čitali knjigu) teško poloviti tko živi kod koga, tko se drogira (više-manje svi), tko prostituira, a što su samo nečije drogom izazvane halucinacije. Sve je zaogrnuto u baršunaste kapute i obuveno u skupe kožne čizme, savršeno našminkano, i kao takvo stoji u neprirodnom kontrapunktu sa surovošću priče.

Bez obzira na dosad napisano, ova serija ima svojih kvaliteta. Prikazi obiteljskih života i prijateljskih odnosa protagonista izravni su i dirljivi, a tematiziranje obiteljskog nasilja, mentalnih bolesti, pedofilije, homoseksualnosti i položaja žena u društvu uvijek ima i treba imati svoje mjesto u javnom prostoru. Na koncu, serija je napravljena vrlo atraktivno, a scene halucinacija, posebno scena smrti jedne od protagonistica pri samom kraju, izvedene su vizualno impresivno i izazivaju iskrenu emociju.

Prilično sam podijeljena u kreiranju konačnog mišljenja o “Djeci” kakvu su nam prikazali Hess i Berben. S jedne strane, ova je priča toliko upečatljiva i moćna da je čudo da ne postoji više pokušaja da se prenese na film ili TV. S druge, možda je baš razornost izvornika preveliki zalogaj koji se mnogi ne usude ugristi, bojeći se da ga neće moći prikazati kako zaslužuje. Koliko je to ovdje uspjelo, procijenite sami.

Svih osam epizoda Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (“Mi djeca s kolodvora Zoo”) bit će dostupno na HBO GO-u od 27. veljače. Epizode za recenziju ustupio nam je HBO Hrvatska.

7 10 1
7